سکه جدید و بدون تاریخ در راه بازار

فرزین گفت: سکه جدیدی در دستور کار مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و بصورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.

در روز‌های اخیر به دنبال افزایش تنش‌های منطقه و جنگ امریکا و یمن، نرخ ارز بالا رفته است و به دنبال آن، بهای طلا و سکه نیز در بازار تهران افزایشی شده است. تا جاییکه در لحظه انتشار این گزارش، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به روز‌های قبل، افزایش معناداری دارد. نرخ دلار نیز در بازار آزاد در کانال ۵۲ هزار تومان در نوسان است. در این میان، سیاست گذار برای مدیریت بازار سکه، قرار است به زودی افزایش عرضه سکه به بازار را اجرایی کند تا بازار آرام شود.

رئیس کل بانک مرکزی امروز با اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه اظهار داشت: بانک مرکزی به دنبال تعدیل قوانین مربوط به واردات طلای کشور است. همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه شود.

فرزین با اشاره به حضور در مرکز نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزی گفت: سکه جدیدی در دستور کار این مرکز است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.
 

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود. به گفته فرزین: بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خواهد کرد و هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت. 
 

فرزین با تأکید بر اینکه سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب شده تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: توان ضرب روزانه ۲۰ هزار سکه را داریم، فعلا با ضرب سکه تمام کار را شروع می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مرکز مبادله ایران بستر مبادله طلا هم هست و برنامه بانک مرکزی تقویت این مرکز است، گفت: فعلا قصد عرضه شمش در مرکز مبادله را داریم. مقررات این کار در روز‌های اخیر نهایی شده است، اگر بخواهیم سکه هم عرضه کنیم در آینده تصمیم گیری می‌کنیم.

 
چگونه شمش طلا از مرکز مبادله بخریم؟
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از عرضه شمش در مرکز مبادله ایران خبر داد و گفت: عرضه شمش در مرکز مبادله از طریق سامانه و حراج حضوری خواهد بود.

سعیدی بیان داشت: اولین جلسه حراج به شکل حراج حضوری روز چهارشنبه انجام می‌شود. شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرد: متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

وی اضافه کرد: حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد، اما از این به بعد، مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد.

سعیدی عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله مبنای مبادلات طلا خواهد بود، عرضه و تقاضاست و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران ابراز کرد: حراج‌ها نیم ساعته خواهد بود و در هر روز ۵ حراج نیم ساعته خواهیم داشت که در ساعت ۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد. قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله به قیمت‌های روز نزدیک است.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرد: در حال حاضر، عرضه‌های خرد از طریق اتحادیه‌ها انجام خواهد شد و در مرکز مبادله عرضه خرد نخواهیم داشت. برای تقاضای خرد نیز معاملات گروهی از طریق اتحادیه‌ها در نظر گرفته شده، بدین صورت که چندین خریدار خرد با یکدیگر در قالب یک گروه طلا خریداری می‌کنند.

سعیدی در پایان تاکید کرد: هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.