معاون دفتر امور و چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

 معاون دفتر امور و چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد فرهنگ نشان دهنده دانش آن جامعه است ؛ گفت: صنعت چاپ پایه اقتصاد فرهنگ است.

 ایرج قره‌باغی در شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ تبریز در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز افزود:  ظرفیت‌های بالای صنعت چاپ آذربایجان شرقی این استان را در مقایسه با سایر استان‌ها متفاوت کرده است ؛ امیدواریم در برنامه‌های سال‌های آتی اعتبارات استان در مسیر توسعه این صنعت تخصیص یابد تا محدودیت‌های اعتباری موجود در استان رفع گردد.
وی با اشاره به‌وجود نسل پیشکسوت و‌ متبحر در صنعت چاپ آذربایجان اذعان داشت: این نسل پیشکسوت جایگزین نمی شوند حقیقا باید این نسل ها جانشین داشته باشند تا توان و تجربه آن ها به نسل جدید منتقل شوند؛ بنابراین بحث آموزش به صورت جدی باید مدنظر قرار گیرد البته از این موضوع هم حمایت می کنیم.
قره‌باغی ادامه داد: ما در حوزه دانش و تکنولوژی به دو چیز نیاز داریم ؛ اولین مورد مباحث شناختی یعنی دانش از لحاظ ذهنی و مورد بعدی به صورت عملی است؛ دانش و مهارت باید به نسل بعدی منتقل شود.
وی ادامه داد: یکی از شاخصه های اصلی اقتصاد فرهنگی، صنعت چاپ است و در هرجایی که اقتصاد فرهنگی بالایی دارد و قدرتمند هستند در دیگر بخش ها نیز قدرتمند هستند.
وی ادامه داد: اقتصاد فرهنگ نشان دهنده دانش آن جامعه است ؛ بنابراین صنعت چاپ پایه اقتصاد فرهنگ است ؛ در اقتصاد فرهنگی شاخصه های دیگری نیز وجود دارد ولی هیچ کدام از آن ها مانند صنعت چاپ پایه و اساس نیست.
وی به  آمار رسمی کشوری و استانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای چاپی و وابسته دارای پروانه فعالیت در کل کشور حدود هشت هزار واحد است که سهم آذربایجان شرقی چهار درصد و با 333 واحد رتبه پنجم کشور را دارد. البته برآورد می شود حدود  5 هزار واحد صنفی غیر مجاز هم وجود داشته باشند یعنی جمعا حدود 13 هزار واحد صنفی در کشور فعال هستند.
قره‌داغی در ادامه با اشاره به آمار مربوط به ثبت سفارش، ترخیص و صادرات کالاهای فرهنگی طی شش ماه نخست سال جاری، گفت: ارزش رسمی ثبت سفارش واردات کالای چاپی در کل کشور با وزن حدود 45 هزار تن کالای چاپی به ارزش حدود 96 میلیون یورو بوده که سهم استان با 1272 تن و ارزش حدود 2 میلیون و 800 هزار یورو  حدود 3 درصد است.
وی همچنین گفت: ارزش رسمی میزان ترخیص کالا در کل کشور با وزن 13 هزار تن به ارزش حدود 54 میلیون یورو بوده است که سهم استان با 480 تن به ارزش 1 میلیون و 190 هزار یورو حدود 2/2 درصد است.
معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا اینجای کار وضعیت استان خوب است یعنی نشان می دهد که واردات استان نسبت به سهم خود از واحدهای چاپی به میانگین کشور پایین است و به این معنی است که گردش خوبی در درون استان جریان دارد. اما وضعیت صادرات که ارزش اظهار شده صادرات محصولات چاپی در کشور با حدود هشت هزار تن به ارزش حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که استان آذربایجان شرقی با حدود دو‌هزار تن به ارزش حدود 100 میلیارد تومان پنج درصد ارزش ریالی صادرات کشور و 25 درصد ارزش وزنی کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: تحلیل این آمار هم نشان می دهد که استان آذربایجان شرقی در زمینه صادرات محصولات چاپی هم نسبت به سهم واحد های چاپی در تراز کل کشور جلو تر است.