خیابان شجریان و افشای نامه مرموز محسن هاشمی

محسن هاشمی گفت: «این موضوع بسیار قدیمی است و برای یک و نیم سال قبل است واز آن جای که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد که سخنگوی شورای شهر در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند، اما من نمی‌گویم که موضوع منتفی است بلکه از شهردار می‌خواهیم که در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست.»

 هنگامیکه شورای شهر تهران یک خیابان را در پایتخت به نام محمد رضا شجریان استاد بزرگ آواز نامگذاری کرد مشخص بود که اتفاق با مخالفت‌های جدی روبه رو خواهد شد. حالا پس از گذشت یک سال و نیم از مصوبه شورا نامه‌ای محرمانه افشا شده که نشان می‌دهد در همان مقطع محسن هاشمی رییس شورا از شهردار تهران خواسته که مصوبه را اجرا نکند.

 ۲۷ فروردین ماه سال گذشته اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند. شورا در آن مقطع نام خیابان‌های زیادی را به نام اسامی بزرگان فرهنگ و هنر تغییر داد. محمد علی کشاورز، غلامحسین امیرخانی، داود رشیدی، علی نصیریان، محمد رضا شجریان، عزت الله انتظامی، سیمین بهبهانی، حسین منزوی، سایه، اخوان ثالث، فریدون مشیری، فروغ فرخزاد و ... چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری بودند که در شورا تصویب شد خیابانی به نامشان شود. این نامگذاری‌های سروصدای زیادی به پا کرد. بعضی اسامی حساسیت برانگیز بود. در صدر آن‌ها محمدرضا شجریان قرار داشت. نامگذاری خیابان به اسم فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی هم انتقادات زیادی برانگیخت. محافل اصولگرا شورا را متهم به سیاسی کاری کردند و از این هم انتقاد کردند که چرا تمام اقداماتش به نامگذاری خیابان‌ها ختم شده است.

با این حال مصوبه شورای شهر یک هفته بعد ابلاغ شد. در ابلاغیه به شهردار تهران پیروز حناچی تاکید شده بود که اگر این مصوبه تا دو هفته با اعتراض مسئولان امر روبه رو نشود لازم الاجراست. پس از گذشت شش روز از ابلاغ مصوبه یعنی دهم اردیبهشت ماه سال گذشته، محسن هاشمی رییس شورای شهر در نامه‌ای محرمانه به شهردار تهران از او خواست اجرای ردیف دوم مصوبه شورا که مربوط به تغیر نام خیابان فلامک بود را تا اطلاع ثانوی متوقف کند.

هیچ توضیحی در نامه منتشر شده دیده نمی‌شود، اما ناظران معتقدند طبعا، چون این بند از مصوبه با مخالفت همراه بوده، اجرای آن نیز متوقف شده است.

این نامه به تازگی افشا شده، اما تغییر نام خیابان فلامک با گذشت بیش از یک سال و نیم هنوز انجام نشده است. غیر از این، مصوبه‌های دیگر شورا درباره سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد دو شاعر مشهور نیز به اجرا در نیامده است. احتمالا این دو مورد هم به همان دلیل توقف مصوبه درباره شجریان، به مرحله اجرا نرسیده است.

مرداد ماه سال گذشته حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران گفت که "احتمال تغییر مصوبه نامگذاری خیابانی به اسم شجریان، بهبهانی و فرخزاد وجود دارد." او افزود: «برخی نسبت به این نام‌گذاری‌ها انتقاد داشتند که نظرات آن‌ها را شنیده و گفتگو‌هایی انجام داده‌ایم.»

محمدرضا شجریان پس از انتخابات سال ۸۸ و حمایت هایش از معترضان آن انتخابات در معرض انتقادات شدید اصولگرایان قرار گرفت. برخی او را "خائن" نامیدند و تلاش کردند که شجریان را از فعالیت‌های خود باز بدارند. با وجود همه این تلاش‌ها شجریان همچنان مهمترین چهره موسیقی ایران باقی ماند. او از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری تحت مداوا در خارج و داخل ایران قرار گرفت. اخیرا اخبار نگران کننده‌ای درباره سلامتی اش منتشر شد، اما بنا به گفته پزشکان وضعیت جسمانی او بهتر شده است.

در همین حال امروز اول مهر ماه سالروز تولد این استاد بزرگ موسیقی ایرانی است و از این جهت انتشار نامه محسن هاشمی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
خیابان شجریان و افشای نامه مرموز محسن هاشمیرییس شورای شهر تهران  می‌گوید افشای نامه در جهت تخریب بوده است
امروز یک روز پس از افشای نامه جنجالی رییس شورای شهر تهران، محسن هاشمی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: «این موضوع بسیار قدیمی است و برای یک و نیم سال قبل است و از آن جای که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد که سخنگوی شورای شهر در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند، اما من نمی‌گویم که موضوع منتفی است بلکه از شهردار می‌خواهیم که در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست.»
 
تا لحظه تنظیم این گزارش علی اعطا سخنگوی شورا توضیحی نداده است. 

اما افشای این نامه انتقادات زیادی نیز را برانگیخته است. کاربران از عملکرد شورای و به ویژه رییس آن در این فقره گلایه کرده‌اند. بسیاری این اقدام را در این راستا دانسته‌اند که شورا اختیاری از خود ندارد و مصوباتش با دستور رییس آن متوقف می‌شود.

برخی هم از این زاویه به ماجرا نگاه کرده اند که توقف مصوبه شورا به دلیل فشار‌های بیرونی بوده است.

سهند ایرانمهر از فعالان رسانه‌ای در این باره نوشته است: «خب معلوم است که نامه محسن هاشمی برای دست نگه داشتن از نامگذاری خیابانی بنام شجریان، تکلیف و از کجا بوده. حناچی‌چی‌ها هم که نامه را داشته‌اند حق دارند نامه هاشمی را فاش کنند هرچه باشد رقیب مسند حناچی است. خوبی افشای ماجرا این است که جماعتی میفهمند ابلاغ اوامر، بازی دوسر برد نیست.»

برخی کاربران هم معتقدند که این نامه و عدم اجرای مصوبه شورا نشان دهنده ناتوانی محسن هاشمی است. کاربری او را با فائزه هاشمی مقایسه کرده " اگه هاشمی زنده بود به محسن هاشمی میگفت؛ قضا و بلای فائزه بخوره توی فرق سرت. "

برخی از همفکران محسن هاشمی نیز معتقدند که افشای این نامه در راستای تخریب او صورت گرفته است. هاشمی خود نیز به این مسئله اشاره کرده است. 
 
محسن هاشمی از یک سو به عنوان رقیب شهردار تهران مطرح است و از سوی دیگر برخی ناظران می گویند که حزب کارگزاران برای او برنامه‌های بلند مدتی همچون نامزدی ریاست جمهوری را دارد. 
 
به هر حال نامه هاشمی قطعا پشت پرده‌ای دارد که هنوز افشا نشده و ابعاد آن روشن نیست.

نامگذاری خیابان‌های جدید توسط شورای شهر در ماه‌های اخیر حاشیه‌های دیگری را نیز به دنبال داشته است. اخیرا مخالفت هیات تطبیق فرمانداری تهران با نام‌گذاری اماکنی به نام اعظم طالقانی، مهدی بازرگان و سهیل گوهری خبرساز شده بود.

فرمانداری تهران در نامه‌ای به شورای شهر تهران نوشته بود مصوبه شورا شور برای نام‌گذاری اماکن به اسم این دو چهره، خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن تاکید شده است که اولویت با نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران است.

در واکنش به اعلام نظر فرمانداری، محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیته نام‌گذاری شورای شهر گفت "در ۲۰ سال گذشته همه مصوبات نام‌گذاری تنها جهت اطلاع برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیات تطبیق اعتراضی نداشته، اما حالا ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است. "