بیش از 40 هزار کاربر اپلیکیشن آذرپارک را نصب کرده‌ اند/ آمار پارک خودرو در این سامانه به 30 هزار بار در روز رسیده است.

"علیرضا میدانی" در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در خصوص سامانه آذرپارک اظهار کرد: پارک حاشیه به معنای توزیع عادلانه پارک خودرو در میان شهروندان است و این هزینه پارک حاشیه‌ ای باعث می‌ شود افرادی که پارک‌ های طولانی مدت دارند از حمل‌ و نقل عمومی و یا پارکینگ ‌های غیرحاشیه ‌ای استفاده کنند.
وی ادامه داد: کاهش سفر درون شهری و اختصاص درآمد برای ساخت پارکینگ از دیگر مزایا این طرح است.
وی به زمان راه ‌اندازی سامانه آذرپارک اشاره کرد و گفت: مطالعات اپلیکیشن آذرپارک از سال 96 آغاز و در سال 97 برنده مناقصه شهرداری شد و مدت قرارداد آذرپارک با شهرداری تبریز از تیرماه سال 98 به مدت پنج سال می ‌باشد.
مدیرعامل سامانه آذرپارک با بیان اینکه چهار هزار و 400 جایگاه پارک در شهر وجود دارد، گفت: در خصوص تعداد پارکبانان علی ‌رغم قراردادی که با شهرداری برای به کار گرفتن 155 نفر پرسنل داریم اما نزدیک به 200 نفر به عنوان پارکبان مشغول فعالیت هستند.
میدانی با اشاره به اینکه تعدادی از این پارکبانان افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و زندانیان جرایمی مانند مهریه هستند، عنوان کرد: اگرچه دوست نداریم این مسائل رسانه ‌ای شود اما اعلام آمادگی کرده ‌ایم که تعداد بیشتری از این افراد را نیز می‌ توانیم به کار بگیریم. البته این افراد به صورت تئوری و عملی کلاس‌ های مختلفی از جمله آموزش استفاده از اپلیکیشن آذرپارک و نحوه رفتار و برخورد مناسب با شهروندان را سپری می ‌کنند و زندانیان یاد شده به دلیل مسائل مالی سابقه دارند و هیچ پیشینه سوء دیگر ندارند.
وی در خصوص تجربه موفق سامانه آذرپارک نیز اذعان کرد: به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ ایم و از تجربیات دیگر کشورها نیز استفاده کردیم و خوشبختانه نتیجه آن این اپلیکیشن تماما بومی شد و جای خوشحالی است که امروز از طرف شهرداری استانبول نیز درخواست همکاری داریم.
وی آمار روزانه پارک خودرو در این سامانه را 30 هزار بار دانست و ابراز کرد: خوشبختانه با توجه به فرهنگ ‌سازی ‌ها 40 درصد از این پارک ‌ها زیر نیم ساعت و رایگان است و هیچکس نمی‌ تواند چنین مساله‌ ای را دستکاری کند.
مدیر عامل سامانه آذرپارک در خصوص امنیت این برنامه نیز گفت: در روزهای نخست راه ‌اندازی این برنامه 25 هزار حمله در ساعت به این برنامه داشتیم و خوشبختانه با نظارت 24 ساعته که وجود دارد نه تنها مشکلی پیش نیامد بلکه باعث قوت گرفتن سیستم آذرپارک شد.
وی با اشاره به اینکه با گذشت حدود چهار ماه از اجرای آذرپارک در تبریز، بیش از 40 هزار کاربر اپلیکیشن را نصب کرده‌ اند و از این تعداد 98 درصد نصب‌ ها فعال هستند، تصریح کرد: با اجرای این طرح نیز برای 200 پارکبان به صورت دو شیفته و تمام شیفت اشتغال ایجاد شده که پس از آموزش و استفاده از لباس متحدالشکل در محل ‌های تعیین شده به ارائه خدمات می ‌پردازند.
وی درباره عدم پرداخت بیمه پارکبانان توضیح داد: قرارداد ما از مرداد ماه رسمیت یافته و همانطور که می‌ دانید پروسه بیمه افراد یک ماه طول می ‌کشد اما ما از شهریور ماه بیمه 117 نفر را پرداخت کرده‌ ایم و باقی مانده افراد به دلیل قصور خودشان یا مدارک ارائه نکرده‌ اند و یا بیمه دیگری داشتند که به دنبال رفع این مشکلات نیز هستیم.
میدانی درباره میزان درآمد این سامانه نیز تصریح کرد: درآمد ناخالص ماهانه این سیستم 900 میلیون تومان است که نزدیک به 35 درصد متعلق به شهرداری، 450 تا 500 میلیون تومان حقوق کارگران و 100 تا 110 میلیون تومان بیمه کارکنان است.
وی در خصوص کارکرد این برنامه به هنگام قطعی اینترنت نیز گفت: اپلیکیشن آفلاین فعال است و اگر اینترنت قطع شود نیز زمان ورود و خروج ثبت خواهد شد و تنها مبلغ واریزی به صورت بدهی باقی می ‌ماند که در دفعات بعد می ‌توانند پرداخت کنند.
میدانی وعده ایجاد آذرواش را در کنار آذرپارک داد و عنوان کرد: به زودی آذرواش که همان کارواش سیار است به راه خواهد افتاد و مواد شست ‌وشویی آن نیز نانو و بدون آسیب به محیط زیست و بدون ایجاد ترافیک است.
وی با اشاره به تکلیف شارژهای باقی ‌مانده در سوئیچ قبلی پارک ‌هایی نیز یادآور شد: شارژ سوییچ ‌هایی که باقی مانده به ما ربطی ندارد و مربوط به شرکت قبلی است اما اعلام آمادگی کردیم که می ‌توانیم این مبالغ را به سامانه جدید منتقل کنیم اما هنوز قطعی نشده است.
وی افزود: فرار از پرداخت حاشیه ‌ای با این طرح به حداقل رسیده و هرگونه عدم پرداخت هزینه پارک بر اساس قانون 20 هزار تومان جریمه دارد که مستقیما به خزانه دولت واریز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت اجرا کننده طرح آذر پارک در تبریز، با بیان اینکه چهار هزارو 400 جایگاه پارک حاشیه خیابانی در تبریز طراحی شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه قانونی، مبلغ هر ساعت پارک در حاشیه خیابان بدون توجه به نوع خیابان، یکهزارو 310 تومان است که در صورت بهره گیری مالکان خودرو از نرم افزار موبایلی آذر پارک 995 تومان محاسبه و از کیف پول الکترونیکی آنها کسر می ‌شود.